افغانستان تهدید نیست، بلکه بهانه است

افغانستان تهدید نیست، بلکه بهانه است

براساس نوشته اخیر عدیل رجا تحلیلگر مسائل امنیتی، ارتش پاکستان به رهبری عاصم منیر، در شرایطی مسیر تقابل با افغانستان را در پیش گرفته است که افغانستان از ثباتی کم‌سابقه برخوردار است. همین ثبات باعث شده کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، کشورهای عربی و دیگر کشورهای آسیایی توجه ویژه‌ای به افغانستان داشته باشند و هر روز هیئت‌هایی از کشورهای مختلف برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه به کابل سفر کنند.

علاوه بر این، در کشورهای اروپایی نیز بحث درباره احیای روابط دیپلماتیک با افغانستان جریان دارد و چند روز پیش نیز یک هیئت تجاری آمریکایی از کابل دیدار کرد.

نویسنده می‌گوید نکته شگفت‌آور این است که در حالی‌ که تقریباً همه جهان افغانستان را یک فرصت می‌دانند و نسبت به وضعیت آن اطمینان بیشتری پیدا کرده‌اند، تنها عاصم منیر افغانستان را تهدید تلقی می‌کند. به باور او، همین رویکرد به روابط افغانستان و پاکستان آسیب جدی وارد کرده و مهم‌ترین پیامد آن، خسارت‌های اقتصادی است؛ به‌گونه‌ای که با سیاست‌های عاصم منیر، تاجران پاکستانی امروز میلیون‌ها دالر زیان متحمل شده‌اند.

در پایان این یادداشت آمده است تا زمانی که به‌جای رویکرد عاصم منیر، سیاست عمران خان درباره افغانستان دنبال نشود و افغانستان به‌جای «تهدید»، «فرصت» تلقی نگردد، مشکلات اقتصادی فزاینده تاجران و مردم پاکستان ادامه خواهد یافت و با گذشت زمان تشدید خواهد شد.

مطالب بیشتر:  نشست بریکس در برزیل؛ آیا فروپاشی و زوال غرب نزدیک است؟

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *