کنت راث: جنگ ترامپ با ایران بی‌نتیجه بود

کنت راث: جنگ ترامپ با ایران بی‌نتیجه بود

کنت راث، خبرنگار روزنامه گاردین در یادداشتی تازه مدعی شده است که جنگ دولت ترامپ علیه ایران به اهداف اعلام‌شده خود نرسیده و در نهایت هزینه‌های آن از دستاوردهایش بیشتر بوده است.

او نوشته که توافق جدیدی که پس از این درگیری‌ها با ایران شکل گرفته، تفاوت بنیادین و معناداری با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ندارد و همچنان مسایل کلیدی مانند سطح غنی‌سازی یورانیم، میزان ذخایر مواد هسته‌ای و چارچوب آینده برنامه هسته‌ای ایران نیازمند مذاکرات تکمیلی است.

بر بنیاد نوشته راث، درگیری نظامی نه تنها موجب تغییر اساسی در برنامه موشکی ایران یا ساختار سیاسی این کشور نشده، بلکه در برخی موارد به تقویت روایت‌های داخلی حکومت ایران نیز کمک کرده است. او تاکید می‌کند که ایران پیش‌تر نیز اعلام کرده بود به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و محور اصلی اختلاف، کنترل ظرفیت‌های فنی مرتبط با تولید احتمالی چنین سلاحی بوده است.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که بازگشایی تنگه هرمز، برخلاف برخی ادعاها، نتیجه «پیروزی نظامی» نبوده و بیشتر به بازگشت به وضعیت پیش از تشدید تنش‌ها شباهت دارد. به گفته او، این تجربه نشان داد که ابزار نظامی به‌تنهایی قادر به حل بحران‌های پیچیده هسته‌ای و منطقه‌ای نیست و در نهایت دیپلماسی همچنان نقش تعیین‌کننده‌تری دارد.

مطالب بیشتر:  معامله بزرگ تهران و واشنگتن؛ آیا صلح پایدار در خاورمیانه ممکن است؟

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *