امروز یک هیات پنجنفری از امارت اسلامی به ریاست عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه، در سفر یکروزهای برای شرکت در نشست اتحادیه اروپا درباره مهاجران افغان راهی بروکسل شد.
در ترکیب این هیات، هدایتالله پکتین، معاون ریاست روابط خارجی وزارت امور داخله نیز حضور دارد. همچنین، حکومت بلجیم اعلام کرده که برای اعضای این هیات ویزه یکروزه صادر شده و نشست پیشرو درباره موضوعات مهاجرتی، از جمله وضعیت افغانها در اروپا، برگزار میشود.
همزمان با سفر هیات امارت اسلامی، مارکس لامرت، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا، در نشستی خبری گفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها افغانهایی را اخراج میکنند که مرتکب جرم شده یا تهدیدی برای امنیت باشند.
او افزود که تصمیم درباره اخراج مهاجران بر عهده دولتهای عضو است و کمیسیون اروپا تنها روند گفتوگوهای فنی را تسهیل میکند.
مارکس لامرت، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا: «تمرکز کشورهای عضو بر افرادی است که مرتکب جرایم سنگین شده یا تهدیدی برای امنیت محسوب میشوند. وی افزود تصمیمگیری و اجرای اخراج مهاجران کاملاً در صلاحیت دولتهای عضو است و هر پرونده بهصورت جداگانه بررسی میشود، در حالی که نقش کمیسیون اروپا صرفاً هماهنگی و تسهیل گفتوگوهای فنی است.»
عزیز معارج، دیپلومات پیشین در این باره به خبرگزاری آفاق گفت: «اشتراک نمایندگان امارت اسلامی در نشست بروکسل، حتی اگر فنی باشد، از نظر سیاسی و دیپلوماتیک اهمیت دارد و میتواند زمینه تعاملات و روابط آینده میان امارت اسلامی و جامعه جهانی را فراهم سازد.»
از سوی دیگر، رسانههای آلمان گزارش دادهاند که این کشور با پذیرش شش دیپلومات دیگر امارت اسلامی موافقت کرده است اقدامی که در چارچوب افزایش پروازهای اخراج افغانها عنوان میشود.
گفته میشود که این توافق پس از گفتوگوها میان نمایندگان امارت اسلامی و مقامهای وزارت داخله آلمان در استانبول صورت گرفته است.
وزارت داخله آلمان این گفتوگوها را «تخنیکی» خوانده و تایید کرده که پروازهای اخراج به کابل افزایش خواهد یافت.
گفتنی است که نمایندگان امارت اسلامی پس از نزدیک به پنج سال، برای نخستین بار در چارچوب یک نشست رسمی به دعوت و میزبانی اتحادیه اروپا شرکت میکنند؛ رویدادی که بسیاریها آن را فرصت و دستاوردی تازه در مسیر دیپلماسی و تعاملات بینالمللی افغانستان ارزیابی میکنند.
