مذاکرات ایران و امریکا زیر سایه تهدیدهای لفظی؛ قالیباف: این تهدیدها برای ایران اهمیتی ندارد

مذاکرات ایران و امریکا زیر سایه تهدیدهای لفظی؛ قالیباف: این تهدیدها برای ایران اهمیتی ندارد

دور نخست مذاکرات امریکا و ایران در سوئیس به پایان رسید. این گفت‌وگوها همزمان با ادامه تنش‌ها بر سر تنگه هرمز و درگیری‌های لبنان برگزار شد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تهدید کرد که اگر تهران جلوی نیروهای نیابتی‌اش در لبنان را نگیرد، امریکا دوباره «ضربه سختی» به ایران خواهد زد.
در مقابل، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس ایران در واکنش به تهدید ترمپ گفته که نیروهای مسلح ایران در صورت نیاز آماده پاسخ هستند.
پس از ماه‌ها جنگ و تقابل لفظی سرانجام، نخستین دور مذاکرات ایران و امریکا پس از امضای تفاهم تهران و واشنگتن، در سوئیس برگزار شد. میانجی‌ها اعلام کرده‌اند، این دور از مذاکرات که همزمان با ادامه تنش‌ها بر سر تنگه هرمز و درگیری‌های لبنان آغاز شده بود، روز دوشنبه به پایان رسیده است.
اما هنوز هم سایۀ تنش‌های لفظی مقام‌های امریکا و ایران بر سر مذاکرات سنگینی‌ می‌کند.
به گونه‌ای که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا تهدید کرده که اگر تهران جلوی نیروهای نیابتی‌اش در لبنان را نگیرد، امریکا دوباره «ضربه سختی» به ایران خواهد زد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا:«ایران باید فوراً جلوی نیروهای نیابتی خود در لبنان را که پول زیادی خرجشان شده است بگیرد تا دردسر ایجاد نکنند. ایران اگر این کار را نکند، دوباره به آنها ضربه سختی خواهیم زد، درست مثل هفته گذشته، فقط شدیدتر.»
تهدیدهای ترامپ علیه تهران با واکنش تند مقام‌های ایران مواجه شده است. محمدباقر قالیباف، رییس مجلس ایران در واکنش به تهدید ترامپ گفته که نیروهای مسلح ایران در صورت نیاز آماده پاسخ هستند. قالیباف گفت که این تهدیدها برای ایران اهمیتی ندارد و اگر مؤثر بود، واشنگتن به وضعیت کنونی دچار نمی‌شد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران:«با خودشان فکر نمی‌کنند که اگر تهدیدهایشان نتیجه‌ای داشت، به استیصال امروز نمی‌رسیدند؟ ما تهدیدهای امریکایی‌ها را به جایی حساب نمی‌کنیم. بهتر است مراقب اظهارنظرهای خود باشند، نیروهای مسلح ما آماده‌اند تا به نحوی دیگر پاسخشان را بدهند. هر چه حرف بزنند، این ماییم که عمل می‌کنیم.»
اما سید عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران گفت که میانجیگری‌های پاکستان و قطر برای پایان دادن به جنگ لبنان پیشرفت‌های بزرگی به همراه داشته است. وی در برگه اکس خود نوشته که برخی محدودیت‌ها در بخش‌های اقتصادی کاهش یافته، زمینه آزادسازی دارایی‌های مسدودشده فراهم شده و برنامه‌هایی برای بازسازی و توسعه ایران مطرح شده است.
عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران:«میانجیگری خستگی‌ناپذیر پاکستان و قطر پیشرفت‌های بزرگی را برای پایان دادن به جنگ لبنان به همراه داشته است. صادرات نفت و پتروشیمی معاف شده، محاصره لغو شده، برخی از دارایی‌های مسدود شده آزاد شده و طرح بزرگ بازسازی و توسعه برای ایران آغاز شده است. اولین آزمون واقعی: سلول کاهش تنش لبنان.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قطر و پاکستان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند نخستین دور مذاکرات سطح بالا میان ایران و امریکا با میانجیگری دو کشور در بورگن اشتوک سوئیس پایان یافته است. بر بنیاد این بیانیه، کمیته عالی‌رتبه بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز توافق کرده و زمینه برای آغاز مذاکرات فنی فراهم شده است.
با وجود آغاز مذاکرات مستقیم و میانجیگری قطر و پاکستان، ادامه تهدیدهای متقابل میان تهران و واشنگتن نشان می‌دهد که مسیر توافق همچنان با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

مطالب بیشتر:  جنگ با ایران؛ تراژدی یونانی در کاخ سفید

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *