افزایش حملات و اتهام‌های متقابل تهران و واشنگتن؛ منطقه بار دیگر درگیر جنگ خواهد شد؟

افزایش حملات و اتهام‌های متقابل تهران و واشنگتن؛ منطقه بار دیگر درگیر جنگ خواهد شد؟

 

پس از حملات تازه ایران و امریکا بر مواضع یکدیگر؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده هشدار داد که در صورت ادامه‌ی جنگ ایران دیگر وجود نخواهد داشت.
ترامپ افزوده که حمله بر مواضع ایران به دلیل نقض آتش‌بس از سوی این کشور انجام شده است.
در مقابل، سپاه پاسداران با متهم کردن امریکا بر نقض آتش‌بس، بار دیگر هشدار داد که از این پس با کشتی‌های متخلف با شدت بیشتری برخورد خواهد شد و هرگونه تجاوز احتمالی دشمن، با هر بهانه‌ای، با «پاسخی خردکننده» روبه‌رو می‌شود.
تنها چند روز پس از امضای تفاهم‌نامه میان ایران و امریکا و آغاز دوره ۶۰ روزه آتش‌بس، حملات و اتهام‌های متقابل بار دیگر نگرانی‌ها از بازگشت درگیری‌ها در منطقه را افزایش داده است.
ستاد فرماندهی مرکزی امریکا «سنتکام»، اعلام کرده که ۱۰ هدف نظامی ایران را در چندین نقطه در تنگه‌ی هرمز و مناطق اهداف آن هدف حمله‌ی هوایی قرار داده است.
سنتکام گفته که این اقدام در پاسخ به حمله‌یپهپادی ایران به نفت‌کش «کیکو» صورت گرفته است.
همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هشدار داده که اگر ناچار به ازسرگیری جنگ شود، ایران دیگر وجود نخواهد داشت.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا:«زمانی خواهد رسید که ما دیگر نتوانیم منطقی رفتار کنیم و ناچار خواهیم شد کار نظامی را که با موفقیت آغاز کرده بودیم، به پایان برسانیم. اگر چنین شود، جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نخواهد داشت.»
تنش‌ میان ایران و امریکا در شرایطی بالا گرفته که دو کشور روی مفاد تفاهم‌نامه‌ی پایان جنگ در حال گفت‌وگو استند.
در مقابل سپاه پاسداران ایران با نشر بیانیه‌ای از حملات موشکی و پهپادی به هشت تأسیسات نظامی در پایگاه علی السالم کویت و ناوگان پنجم دریایی امریکا در بندر سلمان بحرین خبر داد. سپاه گفته که این حملات در پاسخ به نقض آتش‌بس از سوی امریکا و هدف قرار دادن مناطقی در جنوب ایران صورت گرفته است.
در بیانیه‌ای سپاه پاسداران آمده:«نیروهای دریایی و هوافضای آن بامداد امروز در پاسخ به آنچه «تجاوزهای اخیر امریکا» خواند، عملیات مشترک موشکی و پهپادی انجام داده‌اند. از این پس با کشتی‌های متخلف با شدت بیشتری برخورد خواهد شد و هرگونه تجاوز احتمالی دشمن، با هر بهانه‌ای، با «پاسخی خردکننده» روبه‌رو می‌شود.»
تنش میان ایران و امریکا پس از امضای تفاهم‌نامه پایان جنگ، با ادامه حملات متقابل و اتهام نقض آتش‌بس وارد مرحله تازه‌ای شده است. اما ادامه این درگیری‌ها می‌تواند تنش‌ها در خاورمیانه را بیشتر کند و خطر گسترش دامنه جنگ را افزایش دهد. با وجود تلاش‌ها برای حفظ تفاهم، تداوم حملات و تهدیدهای متقابل، آینده ثبات منطقه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

مطالب بیشتر:  امضای قرارداد پروژه‌های آبرسانی در چارآسیاب؛ تاکید بر همکاری‌های بنیادین با سازمان همکاری‌های اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *